На този етап от играта вероятно сте чували за технологията DLSS (Deep Learning Super Sampling) на Nvidia – магически трик, който обещава да подобри производителността и да осигури висока честота на кадрите, без да прави компромис с качеството на графиката. Сега, когато поддръжката на функцията продължава да се разширява в цялата индустрия, може би се чудите какво представлява DLSS и как можете да я накарате да работи в настоящата ви конфигурация.
Какво прави DLSS?
DLSS е форма на машинно обучение, която използва модел на изкуствен интелект за анализиране на кадри в играта и конструиране на нови кадри – или с по-висока резолюция, или в допълнение към съществуващите кадри. Той използва суперсемплиране, за да вземе извадка от кадър с по-ниска разделителна способност, след което използва тази извадка, за да конструира кадър с по-висока разделителна способност. Той може също така да вземе извадка от кадър и да я използва за генериране на допълнителни кадри, което от своя страна повишава честотата на кадрите.
Техниката се нарича дълбоко учене вместо изкуствен интелект, защото Nvidia постоянно използва суперкомпютри, за да обучава и оптимизира своя модел на изкуствен интелект (оттук и частта за учене). Получените подобрения са доста очевидни, когато сравните настоящата итерация на DLSS с оригинала. DLSS 1.0 можеше да повиши производителността в игрите само с около 70%, докато 3.5 може да постигне подобрения от порядъка на 200-300% или повече.
Nvidia също така е разширила DLSS отвъд простото суперсемплиране с антиалайсинг с дълбоко обучение (DLAA), за да изостри ръбовете, без да намалява производителността. DLSS 3.5 разполага и с реконструкция на лъчи, която подобрява трасирането на лъчи чрез заместване на пикселите между пробите за трасиране на лъчи с обучени от изкуствен интелект офлайн рендерирани изображения. Резултатът е по-гладко и по-малко изчислително интензивно трасиране на лъчите, което означава по-добро осветление, отражения, осветеност и оклюзия при много по-ниска честота на кадрите.
Друго голямо подобрение в сравнение с първоначалната реализация на DLSS е възможността за избор на режим на качество на изображението. Вместо просто да включват или изключват DLSS, потребителите вече могат да избират какво ниво на DLSS да се прилага между Performance (производителност), Balanced (балансирано), Quality (качество) и Ultra Quality (ултра качество). Това по същество се свежда до това дали искате да дадете приоритет на честотата на кадрите или на графичната вярност, като балансираната опция предлага компромис.
Карти и игри, поддържани от DLSS
И така, какво ви е необходимо, за да започнете? Първо, ще ви трябва графична карта от серията GeForce RTX 20 или по-нова от Nvidia. DLSS използва процесори за обработка на изкуствен интелект, наречени Tensor Cores, които присъстват само в картите RTX. Поради тази причина линията GTX на Nvidia не се поддържа.
DLSS се поддържа за всяка игра поотделно, така че е необходимо да играете правилните заглавия. За щастие поддръжката на DLSS се разширява непрекъснато. Nvidia предоставя актуализиран списък със съвместими заглавия, в който подробно е описано кои версии и функции се поддържат.
Ако не разполагате с карта на Nvidia, но искате технология, еквивалентна на DLSS, за вашия графичен процесор, AMD и Intel са разработили подобни решения. Това на AMD се нарича FidelityFX Super Resolution (FSR) и използва увеличаване на мащаба и генериране на кадри, за да осигури по-добра производителност. Технологията на Intel се нарича Xe Super Sampling (XeSS) и също се основава на повишаването на резолюцията, управлявано от изкуствен интелект.
Как да включите DLSS
Тъй като DLSS се поддържа само от определени заглавия, няма начин да го активирате на системно ниво в софтуерния пакет на Nvidia. Вместо това просто стартирайте играта, която искате да играете, и влезте в менюто с настройки. Отидете на екрана за настройки на дисплея или графиката в играта и трябва да видите опция за включване или изключване на DLSS.
Ще можете също така да изберете кое ниво на DLSS искате да внедрите, например Performance (производителност), Balanced (балансирано), Quality (качество) или Ultra Quality (ултра качество) (в DLSS 2.1 или по-нова версия). В повечето случаи трябва да можете да превключвате DLSS, без да се налага да рестартирате играта. В някои игри има и допълнителни опции за реконструкция на лъчи, DLAA и рязкост, в зависимост от това коя версия на DLSS използва вашата игра.
Коя настройка на качеството трябва да изберете?
Изборът на правилната настройка на качеството на изображението зависи от няколко фактора, като например какъв е хардуерът, на който играете, и коя игра използвате. За по-стария хардуер може да е най-изгодно (или на границата на необходимото) да изберете режим Performance (Производителност), за да постигнете игрална честота на кадрите, която няма да предизвика главоболия.
От друга страна, ако сте благословени с RTX 4090 и искате да видите как изглежда Cyberpunk 2077 на Ultra настройки с path-traced осветление при 4K и възможно най-красивата графика, може би Ultra Quality е за вас.
Сигурният залог е да започнете с Балансирано и да регулирате съответно. Ако балансираният режим осигурява звездна честота на кадрите, вероятно имате достатъчно натоварване, за да преминете към Quality (Качество) или Ultra Quality (Ултра качество). Ако пък машината ви се задъхва, помислете за преминаване в режим „Производителност“, за да видите дали това ще изглади преживяването за вас.